I september 2021 begynte Oddvar Oma og Steinar Warland å spore opp PT20/PT20B-båter gjennom italieneren Massimo Tibaldi, som er ansatt i MTU (Motoren und Turbinen Union) i Friedrichshafen som servicetekniker/verkstedleder. På den tiden var Massimo Tibaldi stasjonert hos Bertel O. Steen i Bergen, som er MTU sin representant i Norge.
Først hadde vi kontakt, gjennom Massimo Tibaldi, med Gestione Governativa Navigazione, et statlig selskap som drifter ferger og hurtigbåter på Gardasjøen, Maggioresjøen og Comosjøen. Selskapet hadde tidligere flere PT20/PT20B-båter i flåten sin («EKSPRESSEN» er en PT20B-båt). Dessverre, selskapet hadde hugget den siste PT20-båt for kort tid siden.
På nyåret 2022 flyttet Massimo Tibaldi hjem til La Spezia i Italia og tilbake til MTU sin Italienske avdeling. I denne tiden fikk vi tips om at det var en PT20-båt som lå i opplag hos La Nuova Meccanica Navale Srl i Napoli. 3. mars 2022 reiste Massimo til Napoli for å sjekke motoren som er installert om bord på «FRECCIA DEL GIGLIO», og kom tilbake med positiv melding.
Comments