top of page

HISTORIEN OM FOILENS REISE FRA HIROSHIMA TIL LEIRVIK



''KINSEI'' installeres på Yamato Museum i Hiroshima mai 2005

Internett gir oss kontakter over hele verden

Vår første kontakt med utenlandske nettsider var Baird Maritime (bairdmaritime.com), et maritimt forlag lokalisert til Hawthorn, en forstad til Melbourne i Australia. Kontakten ble opprettet 29. november 2021. Alex Baird i Baird Maritime satte oss videre til The International Hydrofoil Society (foils.org), Reston i Virginia og Martin Grimm. Via Martin Grimm kom vi i kontakt med flere personer som har vært til uvurderlig hjelp for oss, slik som Tim Pixsson (classicfastferries.com) i København, Andrew Heighway i Messina, Thomas Wuhrmann (fliegende-schiffe.ch) i Stans/Sveits.


«FRECCIA DEL GIGLIO»

Thomas Wuhrmann i Sveits kunne fortelle oss at det var en gruppe i Sveits som ville restaurere PT20-båten «FRECCIA DEL GIGLIO», som i 1964 ble kontrahert som «ALBATROSS» for trafikk på Genfersjøen i Sveits. (merk «FRECCIA DEL GIGLIO» er delebåten vi fikk fra Napoli) Dessverre døde initiativtakeren, som skulle finansiere arbeidet, svært uventet før dette kunne realiseres.


VÃ¥r mann i Hiroshima

Imidlertid hadde gruppen fått kontakt med et museum i Hiroshima som hadde skrotet en PT20-båt som de hadde i utstillingen. 12. april 2023 kontaktet vi Chief Curator Seiko Sugiyama ved Kure Maritime Museum/Yamato Museum i Hiroshima. Seiko Sugiyama kunne fortelle at museet hadde tatt vare på foiler og propell, som var lagret under presenninger på området til museet. Seiko Sugiyama var svært velvillig til å hjelpe oss, og vi skulle få overta foiler, propell og noe annet utstyr uten vederlag. Når utstyret ble pakket ut, viste det seg dessverre at akterfoilen var tapt.




I mellomtiden måtte vi finne ut hvordan vi skulle få fraktet utstyret til Oma Slipp på Leirvik. Men Kvernelandgruppen kom oss til unnsetning. Kvernelandgruppen har en avdeling i Osaka.Kvernelandgruppen har bidratt med transporten fra Hiroshima til Stavanger, en uvurderlig hjelp til stiftelsen.


Transporten startet fra Hiroshima 5. januar 2024 med lastebil til Kobe, hvor alt ble lastet inn i container. Containeren ble lastet om bord på det kinesiske containerskipet «HENG HUI 5» som forlot Kobe 30. januar 2024 med kurs for Singapore for omlasting.



Det franske containerskipet «CMA CGM MONTMARTRE» forlot Singapore 19. februar 2024 med containeren vår om bord, og kurs for Rotterdam om Sør-Afrika, hvor den ankom 22. mars 2024.



Ny omlasting; det portugisiske containerskipet «CONESTE» forlot Rotterdam den 30. mars 2024 med kurs for Risavika/Stavanger og ankomst 31. mars 2024.I Risavika overtok Håkull AS, som handlet/tollklarerte lasten og tok på seg transporten videre med bil til Oma Slipp og Mekaniske Verksted på Leirvik. Vel utført transport 2. april 2024.



Vi skylder alle våre hjelpere en hjertelig takk:

  • Seiko Sugiyama, Kure Maritime Museum/Yamato Museum

  • Arild Gjerde, Kvernelandgruppen.

  • Ryo Kudo, Kvernelandgruppen

  • Bjørn Nes, HÃ¥kull AS.

 

Steinar Warland 16. april 2024


bottom of page