top of page

Siste nytt fra motorverkstedet

Mandag 16. oktober 2023 besøkte Sigurd og jeg Oma Slipp for å ha møte med Oddvar Oma om videre plan for «EKSPRESSEN». Alt er i rute, både verkstedarbeidet og økonomien. Hver gang vi er på Stord må vi selvfølgelig gå gjennom «EKSPRESSEN», innvendig og utvendig, tanker og maskinrom. Det er alltid forandring. Og selvfølgelig må vi inn på motorverkstedet, hvor motoren fra «FRECCIA DEL GIGLIO» (delebåten fra Napoli) står.

Bilde fra motorverkstedet hos OMA 16.10.2023. Foto: Steinar Warland

Siden motoren ble tatt i land, har Oddvar sjekket en del viktige punkter. Kjølesystemet er trykktestet, som viser små lekkasjer i slanger og utvendige koplinger som er skadet, men innvendig er det tett. Vi må huske på at båten har stått på land i minst 30 år. Han har også åpnet luker for å se inn i veivrom og bunnpanne, og oljen er usedvanlig fin. Ladeluftkjølerne er også veldig rene og fine. Det mangler en smøroljekjøler, så kanskje det var årsaken til at båten ble lagt i opplag den gang.

Oddvar sier at motoren er, til tross for alle årene i opplag, i veldig god stand. Om det blir Rolls Royce/MTU som skal overhale motoren er ikke avgjort ennå.


Så til en artig historie; vi har fått melding fra Rolls Royce/MTU via Magne Strømme hos Bertel O. Steen, at motoren ble levert av Bertel O. Steen til «EKSPRESSEN» i 1970. På et tidspunkt etter at «EKSPRESSEN» ble solgt i 1978 ble motoren solgt til Rolls Royce/MTU og installert om bord i «FRECCIA DEL GIGLIO». Og nå skal den igjen installeres i «EKSPRESSEN». Her er det snakk om antikvarisk restaurering, den originale motoren er tilbake i «EKSPRESSEN».

bottom of page